Béta karotin

A béta-karotin: kérdések-válaszok

(0/0)

Mi is pontosan a béta-karotin?

A béta-karotintól lesz sárga a sárgarépa, a sütőtök, a sárgadinnye és még a tojás sárgája is. A vegyületet a karotinoidok családjába soroljuk, melyek közös jellemzője az izoprénváz. A béta-karotin egyébként az A-vitamin provitaminja, belőle retinok képződik, ami a szervezet számára nélkülözhetetlen.

béta-karotin

Mikor fedezték fel?

A karotinoidok felfedezése a XIX. századra tehető. Mint élelmiszer színezékek az 1950-es évek óta léteznek, azóta állítják őket elő.Legnagyobb mennyiségben a béta-karotin a sárga, illetve a színes zöldségekben található: nagy mennyiségben tartalmazzák a sárgán felül a piros növények és a zöldek is. A zöld növényekben színét a klorofill takarja el. (Érdekesség: a falevelekben is van béta-karotin, azonban ennek színe csak ősszel válik láthatóvá, mikor a klorofill lebomlik.)

Melyek a legjobb béta-karotin források?

Legnagyobb mennyiségben a béta-karotin a sárga, illetve a színes zöldségekben található: nagy mennyiségben tartalmazzák a sárgán felül a piros növények és a zöldek is. A zöld növényekben színét a klorofill takarja el. (Érdekesség: a falevelekben is van béta-karotin, azonban ennek színe csak ősszel válik láthatóvá, mikor a klorofill lebomlik.)

Néhány zöldségféle béta-karotin tartalma:

  • sárgarépa 6,6 mg
  • spenót 4,9 mg
  • brokkoli 1,5 mg
  • mangó 2,9 mg
  • őszibarack 0,5 mg
  • sárgadinnye 2,0 mg

Mi a béta-karotin szerepe?

A szervezet a béta-karotint szükség szerint A-vitaminná alakítja át (egységnyi mennyiségű A-vitamint hatszor annyi béta-karotinból állít elő). szükséges a jó látáshoz nélkülözhetetlen az egészséges nyálkahártyához megelőzhető vele a farkasvakság, a vakság és a szemüveg használata is antioxidánsként működik, így semlegesíti a szabad gyököket és a rákos sejteket. egyes kutatások szerint a béta-karotinban gazdag étrenddel csökkenhet a tüdő-, bőr-, gyomor-, vastagbél daganatok száma. színezékként megtaláljuk a margarinokban, a vajakban, a jégkrémekben, az üdítőkben.

Mit mondanak a kutatások?

Kísérletekkel igazolt, hogy a karotinoidok csökkentik a szív- és érrendszeri betegségek előfordulási esélyét és jó hatással vannak a koleszterinszintre is. Ha C-vitaminnal taminnal együtt fogyasztjuk, akkor megelőzhető vele a szürke hályog kialakulása is. Egyes vizsgálatok szerint azoknál a népcsoportoknál, amelyek étrendjében sok a karotionoidban gazdag gyümölcs és zöldség, kisebb a daganatos megbetegedések - különösen a tüdőrák aránya. Az étrendi béta-karotinról kimutatták, hogy nagy mennyiségben csökkenti a hámeredetű - tüdő, bőr, méhnyak, légutak, gyomor-, vastagbél - daganatok számát.

Értékelés
(0/0)
Értékelés Írása
Ez a név fog megjelenni a hozzászólásodnál!
Pl.: Nagyon egészséges, jó ár, stb.
Pl.: Csomagolás, kevésbé hatásos, stb.
Minimum 20 karaktert írj! Az elküldött értékelés perceken belül megjelenik az oldalon! (Kötelező).